Kupujesz nowe mieszkanie w Łomiankach, Markach, Warszawie lub w innym mieście? Poza zaplanowaniem remontu musisz pamiętać o spełnieniu kilku ważnych formalności, wynikających z aktualnych przepisów. Mowa tutaj między innymi o obowiązku zgłoszenia kupna mieszkania. Z poniższego poradnika dowiesz się, jak to zrobić w 2025 roku.
Gdzie należy zgłosić zakup mieszkania?
O fakcie nabycia nieruchomości musisz powiadomić urząd miasta lub gminy (w zależności od lokalizacji), a także urząd skarbowy. Odbywa się to na podstawie stosownych wniosków, które należy wypełnić korzystając z aktualnych informacji. Nie jest to na szczęście trudne, jeśli jednak nie obawiasz się popełnienia błędu, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów.
Jak zgłosić zakup mieszkania w gminie lub w urzędzie miasta?
To, do którego urzędu musisz się udać, jest zależne od lokalizacji nieruchomości. Samo zgłoszenie natomiast jest podstawą do ustalenia wysokości podatku, dlatego należy to do Twoich obowiązków. Co równie istotne, masz na to 14 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy kupna.
Jak to zrobić? Poprzez specjalny wniosek IN-1. Możesz złożyć go osobiście w urzędzie, a także drogą pocztową i online. Służy temu portal ePUAP – potrzebujesz do tego jednak profil zaufany (jego założenie jest bardzo proste, wystarczy konto w banku).
Formularz IN-1 składa się z kilku części, w których trzeba umieścić między innymi takie informacje jak:
- dane osobiste i podatkowe,
- rodzaj i parametry nieruchomości,
- status właścicielski,
- typ dołączonych załączników.
Ostatnia pozycja wymaga wyjaśnienia. Otóż do wniosku IN-1 należy dołączyć aż trzy załączniki, określane kolejno jako ZIN-1, ZIN-2 oraz ZIN-3. Dotyczą one danych podatników i przedmiotów podlegających opodatkowaniu lub zwolnionych z tego obowiązku.
Z racji tego, że na podstawie wniosku IN-1 obliczana jest wysokość podatku, musisz wypełnić go bardzo starannie.
Zgłoszenie zakupu mieszkania do urzędu skarbowego – jak to zrobić?
Ustanowienie hipoteki, a także zawarcie umowy kupna nieruchomości, należą do czynności cywilnoprawnych, od których odprowadzany jest podatek. Jego wysokość oblicza notariusz. Pobiera on również należność i wypełnia deklarację PCC-3.
Jeśli jednak kupisz mieszkanie bezpośrednio od dewelopera, nie zapłacisz podatku od czynności cywilnoprawnych. Warto zatem zgłosić się do naszej biura. Zwłaszcza że oferujemy pomoc w załatwieniu niezbędnych formalności.
O czym jeszcze musisz wiedzieć? Na pewno o tym, że podatek nakładany jest również wtedy, gdy ustanawiasz hipotekę na rzecz banku udzielającego kredytu hipotecznego. Do tego dochodzi konieczność złożenia wniosku o wpis w księdze wieczystej. Służy temu specjalny formularz KW-WPIS. Musisz złożyć go w sądzie rejonowym odpowiednim dla lokalizacji mieszkania. Do wniosku trzeba dołączyć oświadczenie o udzielonym kredycie i pełnomocnictwo osób reprezentujących bank.
Zakup mieszkania a formalności – o czym jeszcze trzeba pamiętać?
Proces nabycia nieruchomości nierozerwalnie łączy się z koniecznością załatwienia szeregu formalności. Dotyczą one nie tylko samej umowy kupna, ale też ustalenia hipoteki, jak również opisanych wyżej podatków. Gdy już uda Ci się wprowadzić, warto skontaktować się także ze wspólnotą mieszkaniową lub firmą zarządzającą budynkiem. Chociażby po to, aby uzyskać informacje o wysokości opłat za czynsz, media czy wywóz śmieci.
Kupujesz swoje pierwsze mieszkanie i boisz się, że o czymś zapomnisz? A może chcesz zapoznać się z wszystkimi informacjami istotnymi z punktu widzenia kupującego? Zgłoś się do naszego biura! Chętnie przedstawimy aktualną ofertę, a także odpowiemy na wszelkie pytania.
Dzięki temu łatwiej będzie Ci podjąć ostateczną decyzję, by bez większych problemów przejść przez całą procedurę kupna. Niezależnie od tego, czy interesują Cię mieszkania w Łomiankach, segmenty w Markach czy może nieruchomości w Warszawie.